Платформа “Без дистанция” 2022
Презентация на хореографската лаборатория на Юлиан Вебер с артистите Галина Борисова, Станислав Генадиев, Виолета Витанова, Зорница Стоянова и Войн де Войн
“Moving in Squares“ e съвместна хореографска лаборатория на Юлиан Вебер с български артисти. Проектът се реализира с подкрепата на Гьоте-институт България и в партньорство с Национална галерия „Квадрат 500“. Събитието е част от платформата „Без дистанция” към проекта “Life Long Burning” – за устойчива екосистема на съвременния танц в Европа, съфинансиран от Програма „Творческа Европа” на Европейския съюз.
Тазгодишната програма на образователната платформа „Без дистанция“ предприема подход, насочен към артикулирането на диалог между изпълнителските и визуалните изкуства. В рамките на програмата немският хореограф Юлиан Вебер работи с артистите Галина Борисова, Станислав Генадиев, Виолета Витанова, Зорница Стоянова и Войн де Войн в търсене на пресечни точки между тялото и танца, с произведения на изкуството от колекцията на Национална галерия „Квадрат 500“. Резултатите от танцовата лаборатория ще бъдат представени пред публиката под формата на танцови миниатюри и пърформанси, поставящи под въпрос понятията „тяло“, „скулптура“ и „живопис“.
Пърформансите в несценични пространства (музеи, галерии) имат значителна роля за съвременните изпълнителски изкуства и танцовия дискурс от 1960-те години, но с малки изключения тази практика не е популярна сред голямата част от българските музеи. Поради това проектът “Moving in Squares”, осъществяван в партньорство с Гьоте-институт България, си поставя целта да предефинира границите между визуално и перформативно, между история и настояще и да предложи ново преживяване и опит, както за артистите, така и за публиката и пространствата.
Юлиан Вебер е хореограф, танцьор, визуален артист и дизайнер. Учи скулптура във втория по големина университет за приложни изкуства в Германия, хореография в HZT, Берлин, както и в “Theaterschool“ в Амстердам. Работите му са свързани преди всичко с темата за пространствата и взаимодействието между движение, тяло и обект. Застанал на кръстопътя между визуалните и изпълнителски изкуства, Вебер печели редица отличия, сред които и “Berlin Art Prize” за 2015 г. Той е съосновател на галерията за танц и пърформанс “New Fears” в Берлин.
Галина Борисова е танцьор и хореограф, чието творчество има много силен театрален аспект. За първи път тя прави значително впечатление на Американския танцов фестивал през 1996 г., където участва в “International Choreographers Residency Program“. През 1998 г. получава първа награда за изпълнението си “A Never Ending Story“, в Гронинген, Холандия на Международния конкурс за хореографи. Създава повече от 50 сценични проекта, които са представяни в Европа и САЩ. Като танцьор е работила с хореографи като Луиз Бедард (Канада), Ленка Флори (Чехия), Симоне Сандрони (Италия), Елза Лимбах (САЩ) и Кубилай Хан (Investigations, Франция). Солото на Галина „Хуанита Хилдегард Бо“ получава златен медал в Белград за най-добър соло изпълнител през 2006 г. Други нейни сола, „Танцувам Мария Калас“ и „Тук долу всички люляци умират“, са номинирани за наградата „Икар“ – за съвременен танц и пърформанс. Галина е програмен директор на фестивал „Етюд и приятели“, както и програматор на галерия „Етюд“. Тя е резидент на фондация „Етюд“ от 2015 г. Автор е на книгата „Танцови представи и артистични предпочитания”, изд. Нов български университет. Активен блогър в платформата „Предпочитания за танц“. Нарича себе си хореограф-мутант.
Станислав Генадиев и Виолета Витанова са танцови артисти от сферата на независимите изпълнителски изкуства. Завършват Националното училище за танцово изкуство в София и след това участват в международни танцови проекти, български театрални продукции и създават свои авторски представления. От 2007 г. участват като танцьори и хореографи в „Кинестетик проджект“ (Kinesthetic Project), като общата им творческа работа започва през 2006 г., докато Станислав танцува в швейцарската компания „Лигна“. Първият им успешен спектакъл се казва „Imago“ (2006 г.), за който получават и първия в историята на наградите на Съюза на артистите в България „Икар“ за дебют за танцов спектакъл. През 2013 г. печелят „Икар“ за съвременен танц и пърформанс за хореографията и изпълнението си в „Мишеловката“, в „Хамлет“, с режисьор Явор Гърдев. През 2017 г. Станислав Генадиев получава грамота от Министъра на културата на Република България по случай 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост. От 2015 г. насам Генадиев и Витанова работят с френският хореограф Брис Льору. През 2021 г. Генадиев инициира създаването на сдружение „Ареалност“, в което си сътрудничи с Виолета Витанова, Филип Миланов, Валери Миленков, Елена Китова и Ралица Тончева. Представленията на Станислав и Виолета са представяни на множество фестивали в България и Европа. Наред с работата на танцови артисти, Виолета преподава в Националното училище за танцово изкуство в София, а Станислав работи по свои авторски музикални проекти.
Войн де Войн е роден през 1978 г. Живее и работи в София. Има магистърска степен от Академията за театър и танц “DasArts”, Амстердам, диплома от “Gerrit Rietveld Academy”, Амстердам, “Goldsmiths College”, Лондон, “Ecole International de Cinema et Realisation” (EICAR), Париж. Учил е съвременен танц и хореография в „Лабан център“ в Лондон и СНДО, Амстердам. От юли 2016 г. ръководи независимо арт пространство в София, наречено „ÆTHER“. Войн де Войн работи в различни области на визуалните изкуства, вариращи от пърформанс до инсталация, включвайки изследванията си в областите на колективните ритуали, психо-география, социология, психология и нови медии. Някои от самостоятелните му изложби са: “SUR(REAL)RENDER”, галерия „Сариев“, Пловдив (2018); „Как си го представяш?“, “The Fridge”, София (2016); “Disconnecting Intergod”, галерия „Васка Емануилова“, София (2015); “Retrofuturo”, галерия France Fiction, Париж (2012). Участва в над 15 групови български и чуждестранни изложби. Участвал е и излагал в множество международни художествени институции и събития като “Documenta 14”, Атина, Венецианско биенале 2015 (извън програмата); Международен фестивал на изкуствата в Мелбърн (2009); МoМА, Ню Йорк (2007); “Hetveem Theatre”, Амстердам; Contemporary Istanbul Art Fair, “De Appel Art Centre”, Амстердам и други. Войн де Войн, работи на свободна практика в областта на организирането и курирането на събития и изложби: програмата на ÆTHER; ДОМА Арт Фест 2015: Нордика; “Manisensations”, Leap gallery, Берлин; Холандско модно биенале – пърформанс програма и др. Печели награди на “Mondrian Fondation for Visual Arts”, Амстердам (2008) и “Das Arts Stichting for the Arts” (2006-2008). Войн е в листа на галерия “SARIEV Contemporary” от 2011 г.
Зорница Стоянова е хореограф, куратор, писател, видео и светлинен дизайнер. През 2006 г. завършва “Bennington College”, Вермонт със специалност хореография и звуков дизайн. След това се мести във Филаделфия, САЩ където продуцира и представя спектакли и видео под името “BodyMeld” („БодиМелд“). От 2020 г. живее в София, България и продължава да ръководи проектите на „БодиМелд“ в САЩ, както и развива дейността на компанията на родна земя. Представлението ѝ “AndroMeda” е поръчано и представено от Филаделфийския музей на изкуствата (2020), а соло спектакълът “Explicit Female” (2016) е награден с филаделфийската награда за съвременен танц “Rocky”. Стоянова представя сценичните си работи в САЩ, България и Франция. Тя е привърженик на устойчиво развитие на танцовото общество и като „БодиМелд“ създава множество програми за подпомагане, сътрудничество и обучение на хореографи. Работи като хореографски ментор, преподава импровизационни техники за сцена, скрийнденс и танцова композиция. Също е и един от инициаторите на „Платформа за импровизация и композиция“ в София и редактор на thINKingDANCE.net